Doa Rabitah

Ya Allah... Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui Bahwa hati-hati ini telah berkumpul untuk mencurahkan mahabbah kepadaMu, Bertemu untuk taat kepadaMu, Bersatu dalam rangka menyeruMu, Dan berjanji setia untuk membela syariatMu, Maka kuatkanlah ikatan pertaliannya... Ya Allah... Abadikanlah kasih sayangnya, Tujukkanlah jalannya, Dan penuhilah dengan cahayaMu yang tak akan pernah redup, Lapangkanlah dadanya dengan limpahan iman dan keindahan tawakal kepadaMu, Hidupkanlah dengan ma'rifahMu, Dan matikanlah dalam keadaan syahid dijalanMu... Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.

Friday, September 25, 2009

Dia

Dia seorang insan biasa,
Tapi jiwanya besar,
Hatinya penuh rasa cinta,
Semangatnya luar biasa.

Tidak pernah ku dengar ungkapan penat,
Keluhan letih atau ucapan malas,
Semuanya dilakukan tanpa kenal erti putus asa,
Tanpa mengharap apa pun balasan.

Suaranya lembut menggegar jiwa,
Sentuhan halus membelai diri,
Nasihat dan pesanan sentiasa di bibir,
Sebagai bekalanku di masa hadapan.

Masakan enak sepanjang masa,
Walaupun hanya sebiji telur dan kicap semata,
Tapi nikmatnya tidak terkata,
Mengalahkan chef di hotel bes
ar.

Ceritanya seronok didengar,
Walaupun berulang kali dikata,
Mempunyai tersirat di balik kisahnya,
Supaya diri mengambil ikhtibar.

Tapi aku tahu bahawa masa kian pergi,
Dan kematian menanti di tengahnya,
Aku risau aku gagal membalas segalanya,
Sebelum kau dijemput oleh yang Maha Esa,

Aku risau masanya tidak lama lagi,
Aku takut aku belum puas menatap wajahnya,
Aku gelisah belum berkhidmat padanya,
Aku belum bersedia hidup tanpanya.

Biar aku yang menguruskan segalanya,
Jika sudah tibanya Izrail,
Dari saat syahadah sehingga ke timbusan tanah terakhir,
Biar aku di sisi dirimu.

Ya Allah, ampunkan dosanya,
Rahmatilah dia sebagaimana dia menjagaku sejak kecil lagi,
Biarlah aku yang menanggung dosanya,
Jika itu menjamin syurga untuknya
.

Dirimu satu tiada pengganti,
Walaupun dirimu tiada di sisi,
Walaupun ku jumpa sifat dan wajah serupa,
Tapi ku pasti jiwa,hati dan seman
gatnya tidak setanding denganmu.

Dia yang aku maksudkan,
Adalah Ibu,Ummi,Mama,Emak,
Satu nama tiada ganti,
Yang kasihnya membawa ke syurga hakiki.


















Aku sayang ummi!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails