Doa Rabitah

Ya Allah... Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui Bahwa hati-hati ini telah berkumpul untuk mencurahkan mahabbah kepadaMu, Bertemu untuk taat kepadaMu, Bersatu dalam rangka menyeruMu, Dan berjanji setia untuk membela syariatMu, Maka kuatkanlah ikatan pertaliannya... Ya Allah... Abadikanlah kasih sayangnya, Tujukkanlah jalannya, Dan penuhilah dengan cahayaMu yang tak akan pernah redup, Lapangkanlah dadanya dengan limpahan iman dan keindahan tawakal kepadaMu, Hidupkanlah dengan ma'rifahMu, Dan matikanlah dalam keadaan syahid dijalanMu... Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.

Thursday, January 12, 2012

Suruhan Tuhan! Antara tuntutan & keikhlasan...

Adik : Akak , kenapa akak tak tutup aurat masa keluar tadi ? Kawan adik tu , kakak dia tutup aurat tau.. cantik je nampak ..

Kakak : Akak ni tak tutup aurat pun masih jaga tatasusila tauuu ... Kawan adik tu , kakak dia tu ada pakwe... Haa... walaupun tutup aurat tapi dok berpegangan tangan bila dating .. Baik toksah pakai tudung tau... lagi teruk dari orang tak pakai tudung.. huh

Adik : Oh .. macam tu ke ... kalau gitu tak yah solat gak la kan ... tak yah puasa ... yeahooo.. bestnyaaa...

Kakak : Eh.. mana boleh ... puasa , solat tu kan wajib... tuntutan agama ..

Adik : Tutup aurat tu tak wajib ke kakak ?

Kakak : Wajib ... tapi bila nak buat tu , kena la ikhlas... kalau tak ikhas , tak guna .. tak dapat pahala ...

Adik : Ooo... kalau cam tu sama la kak.. tak yah puasa , tak yah solat.. sbb adik tak ikhlas lagi.. Kawan adik tu puasa sebab nak kurus .. nak diet jer .. bukan sebab Allah pun .. kan kan ..

Kakak : Erkk...




Ramai yang menjaga solat & puasa, namun tidak menjaga aurat. Ramai yang menjaga aurat, namun tidak menjaga solat & puasa. Ramai yang berpuasa, namun tidak bersolat & menutup aurat...  

Ada bermacam-macam peel umat Islam. Kita dikurniakan akal & ilmu, tahu membezakan buruk & baik. Justeru, tunaikanlah kewajipan & suruhan Tuhan tanpa ada sebarang kompromi...

1 comment:

Related Posts with Thumbnails