Doa Rabitah

Ya Allah... Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui Bahwa hati-hati ini telah berkumpul untuk mencurahkan mahabbah kepadaMu, Bertemu untuk taat kepadaMu, Bersatu dalam rangka menyeruMu, Dan berjanji setia untuk membela syariatMu, Maka kuatkanlah ikatan pertaliannya... Ya Allah... Abadikanlah kasih sayangnya, Tujukkanlah jalannya, Dan penuhilah dengan cahayaMu yang tak akan pernah redup, Lapangkanlah dadanya dengan limpahan iman dan keindahan tawakal kepadaMu, Hidupkanlah dengan ma'rifahMu, Dan matikanlah dalam keadaan syahid dijalanMu... Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.

Friday, August 7, 2009

Realiti Dunia Pendidikan Hari Ini

Hari ini semakin ramai umat Islam hanyut dgn arus kehidupan dunia. Makin ramai graduan cemerlang lahir tp sahsiah dan akhlaknya menyedihkan. Masalah moral yg meruntuhkan anak2 negara semakin kronik. Inilah hasil drpd sistem sekularisme yg Barat tanamkan kpd umat Islam.

Pelajar2 diajar di sekolah2 dan institusi2 pengajian bahawa setiap perkara dan fenomena pasti mempunyai penjelasan saintifiknya. Namun mereka tidak dididik utk melihat kebijaksanaan dan keagungan Ilahi disebalik sainsnya fenomena itu.Mereka x dididik utk melihat ilmu berdasarkan perspektif Islam.


Murid2 dan golongan mahasiswa diseru supaya bangun utk memperjuangkan kembali nasib bangsa demi kepentingan negara tercinta. Tp sayang, yg diterapkan kpd mereka hanya ideologi perjuangan nasionalisme semata-mata yg sebenarnya adalah punca kenapa umat kita jatuh terus menerus. Itulah taktik org kafir dr sejak mula lg utk memastikan keruntuhan umat Islam iaitu dgn menerapkan perjuangan berasaskan nasionalisme bkn berasaskan agama Islam. Tp masih ramai yg buta tentang realiti ini.

Kenapa ini berlaku? Kerana hari ini kita ketandusan golongan pendidik yg berfikrah Islam. Ramai juga golongan guru2 dan pensyarah2 yg berfikrah Islam tetapi x menyedari tanggungjawab mereka.


Kita harus mendominasi dunia pendidikan hari ini dgn golongan yg b'fikrah Islam. Supaya kita mampu utk mentarbiyyah generasi muda agar kembali mengamalkan ad-deen suci ini. Agar mereka membangun bersama Islam. Agar hari ini umat Islam mampu bangkit menjulang kegemilangan semula.

Lihat sahaja betapa ramai dr pejuang Islam yg syahid di Palestine adalah drpd golongan berpendidikan tinggi yg berani menggalas tanggungjawab sbg guru2. Mereka mendidik anak2 bangsa2 utk mengamalkan kembali cara hidup Islam dan berjaya di dunia dan di akhirat. Dan hasilnya ramai drpd anak2 didik mereka bangkit meneruskan perjuangan demi Islam tercinta sehingga hari ini.

Jadi...wahai daie2 Allah...siapkah kita menyahut cabaran dan tanggungjawab ini demi agama Islam yg kita cintai? Yakinlah bahawa Allah akan bersama-sama kita dalam perjuangan suci ini. Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails